Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prachy v prachu – i to je realita ČR

2. 04. 2015 17:35:58
Tažení za čistší vzduch hlavně ve velkých městech je opět zaměřeno na prach. Evropská komise v uplynulých dnech poměrně ostře napomenula Českou republiku za to, že stále nemá vyřešené mechanismy na omezení množství polétavých prachových částic ve vzduchu. Pokud se k řešení vláda nepostaví svižněji než dosud, požene nás EK před evropský soud. Konkrétně má na alespoň základní soupisku dva měsíce.

Největším producentem prachových částic (PM 10 ) je automobilová doprava, někde – nejvíce asi na Ostravsku – i způsob, jakým domácnosti vytápějí. A také v Ostravě, Karviné, v Praze i Brně je spolu s částí středních a severních Čech a střední Moravy situace obsahu prachových částic ve vzduchu nejhorší. Otázkou je, jaké řešení se dá za dva měsíce vůbec vymyslet, jestliže jsme na tuto povinnost upozorňováni z Evropy již od roku 2005 a kromě pár spíše fantazijních nápadů nic kloudného nevzniklo.

Nechme teď stranou fakt, že hnát nás před soud za to, že si tady vyrábíme a čicháme „špatný“ vzduch, je od EU další poněkud fašizoidní přístup, na který bohužel musíme přistoupit, když už jsme těmi členy a nikdo se za nás v evropském parlamentu zas tak moc nebere.

Horší je, že za deset let tady nikdo nebyl schopný prosadit poměrně zásadní opatření, které by ve městech omezilo jeden zdroj prachu zcela spolehlivě. Tím opatřením jsou samozřejmě silniční a městské okruhy.

My také můžeme donekonečna experimentovat stejně jako v jiných evropských městech. Můžeme zavádět mýtné, omezovat vjezd aut do center, nutiti lidi do sdílených jízd, nabízet šrotovné, vyvíjet tlak na ústup od dieselových motorů, i prostřednictvím daňového znevýhodňování, nebo – jak se vtipně snažil před komunálními volbami vymyslet exprimátor Hudeček – lepit barevné samolepky na auta podle stáří vozu.

Můžeme zkoušet alternativní pohony, ať už je to elektromotor, CNG, PNG a další technologie, které ovšem prozatím nejsou u nás příliš efektivní, navíc drahé a o jejich bezemisnosti by se dalo leckdy pochybovat.

Ale to jsou všechno jen velmi chabé záplaty na problém, do kterého se nějak nikomu příliš nechce. Silniční a městské okruhy, které by výrazně ulehčily městům a inteligentní kombinace příměstských vlaků, odstavných parkovišť a MHD, to by měla být priorita pro v dopravním systému.

Ale vypadá to, že my ty velké dopravní stavby nějak neumíme. Zparchantělé vlnící se silnice, problematický tunel Blanka, nedokončený městský a neexistující silniční okruh kolem Prahy..., a teď i úsměvné administrativní opatření, díky kterému vzroste počet dálnic o celých 450 km, ačkoliv se nestaví a nestaví.

Tohle není problém, který by se objevil včera. Tohle jsou věci, které se řeší a táhnou léta. Ať už proto, že vlády a primátoři nejsou schopní rozhodnout, nebo proto, že kvůli blokádám některých ekoorganizací nelze ani se stavbou začít, anebo třeba proto, že financování takových staveb je neprůhledné, občas krajně podezřelé, výběrová řízení neprobíhají zcela standardně, takže každou chvíli neúspěšné firmy vyhrožují arbitráží. O možnosti, že by se stát na některých stavbách podílel spolu se soukromými investory ani nemluvě – soukromý investor totiž obvykle o pletichaření nestojí. A tak místo řešení se jenom flikuje, žvaní a přešlapuje na místě.

Evropská komise nám teď za liknavost nebo neschopnost politiků hodlá vystavit účet. Pokud nás požene před soud, je pravděpodobné, že ČR schytá nemalou pokutu a řešit bude muset. Ovšem peníze, které na pokutě zaplatíme, nám pak na ty dopravní stavby budou „trochu“ chybět.

Autor: Nikola Ptáčková | čtvrtek 2.4.2015 17:35 | karma článku: 13.28 | přečteno: 596x

Další články blogera

Nikola Ptáčková

Rychlá dráha nebude rychle

Tak nám začala oprava Negrelliho viaduktu, paní Müllerová... Jeden by řekl zaplaťbůh, vzhledem k tomu, že viadukt byl uveden do provozu již v roce 1850, ale nešť.

17.6.2017 v 9:31 | Karma článku: 10.60 | Přečteno: 298 | Diskuse

Nikola Ptáčková

Mnoho falešného povyku pro nic

ČEZ chce prodat, Czech Coal koupit. Uhelnou elektrárnu Počerady poblíž mosteckých uhelných dolů. Jednoduchý obchod, který se ovšem rozhodli ekologičtí aktivisté z Greenpeace a Hnutí Duha překazit. Proč?

25.4.2017 v 9:55 | Karma článku: 23.25 | Přečteno: 755 | Diskuse

Nikola Ptáčková

Energetické inženýrství Evropské komise růstu nepomůže

Evropská komise před několika dny přijala superbalíček ekologických opatření, která mají vést k výraznému zlepšení evropského životního prostoru. Materiál přináší několik zajímavých dílčích námětů, má ale zásadní vadu.

14.12.2016 v 8:00 | Karma článku: 34.69 | Přečteno: 1500 | Diskuse

Nikola Ptáčková

Greenpeace: Za všechno může Tykač

Vypadá to, že v Česku neexistuje palčivější ekologický problém, než je elektrárna Chvaletice. Ekologové se zde přivazují na komín, pořádají demonstrace a píší jeden odsuzující komentář za druhý.

30.10.2016 v 20:10 | Karma článku: 24.34 | Přečteno: 882 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Ivo Rottenberg

17. listopad roku 1989

Byl to den jako každý jiný. A přece na něj hledíme jinak, stal se z něj svátek. Tedy jak pro koho. Ten v roce 1989 by byl opět jedním z obyčejných, na který by se vzpomínalo jen pohledem na události v roce 1939.

17.11.2017 v 17:45 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 28 |

Josef Prouza

Listopad 1989 na vlastní oči – byl jsem, kde jste nebyli, viděl neviděné, zažil netušené

Byl jsem v ty zlomové dny tam, kam se leckdo nedostal. Den po dni. V Národním divadle při vyhlášení stávky, při zakládání OF v Činoherním klubu, denně na FAMU,DAMU, na demonstracích. A hlavně v rozhlase. To se vám tehdy děly věci!

17.11.2017 v 17:33 | Karma článku: 6.89 | Přečteno: 127 | Diskuse

Andrej Poleščuk

Takhle opravdu ne, milá EU!

Blog je reakci na článek POLITICO, který vyšel před necelým týdnem. Popisuje se v něm snaha EP o zahájení agitace v pro prospěch pro-EU tábora za peníze daňových poplatníků. Domnívám se, že to ale není správný cesta.

17.11.2017 v 17:27 | Karma článku: 12.31 | Přečteno: 244 | Diskuse

Stanislav Blaha

Hazardní Účtenkovka

„Víte o nějaké jiné možnosti, která by vám dávala šanci vyhrát měsíc co měsíc milion korun nebo jednu z dalších více než 20 000 cen, aniž byste museli investovat byť jedinou korunu navíc?“

17.11.2017 v 13:03 | Karma článku: 19.70 | Přečteno: 624 | Diskuse

Blog Info

Píseň, co mě učil 17. listopad: Blogeři o výročí začátku sametové revoluce

Jak si připomínáme 17. listopad dnes? Historický mezník? Symbol svobody, nebo zklamání? Jaké hodnoty představuje - a jak je naplňujeme? Přečtěte si, co o tom soudí blogeři iDNES.cz.

17.11.2017 v 10:08 | Karma článku: 7.80 | Přečteno: 973 | Diskuse
Počet článků 35 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1278
Mým zájmem i studijním oborem byla a stále je krajinotvorba, krajinné inženýrství. Není mi lhostejná devastace volné krajiny, ani neurvalé a amatérské zásahy ať už státu či soukromníků, vedoucí k likvidaci mnohdy nenahraditelných přírodních lokalit. Vadí mi také zavírání očí, lži a demagogie, hlásání dobra ve jménu toho či onoho. Vadí mi nesvoboda ve všech směrech, a to i nesvoboda pramenící z opatření rádoby na ochranu přírody, která ale v důsledku vedou k totálnímu omezení lidských práv. Najdete mne také na Facebooku nebo Twitteru


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.