Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlá dráha nebude rychle

17. 06. 2017 9:31:39
Tak nám začala oprava Negrelliho viaduktu, paní Müllerová... Jeden by řekl zaplaťbůh, vzhledem k tomu, že viadukt byl uveden do provozu již v roce 1850, ale nešť.

Modernizace je nutná nejen s ohledem na věk viaduktu, ale s vidinou na – kéž by, možná jednou – tudy vedoucí i rychlodráhu.

A to je meritum věci. O rychlodráze se mluví, návrhy se zkoumají, varianty se řeší..., a to už od 90. let! Mezitím Praha, ale i střední Čechy zaznamenaly značný nárůst automobilové dopravy, ale světe div se, ani městský, ani silniční okruh, ale ani rychlodráha Praha - Kladno, která by alespoň ulehčila od části automobilů, prostě neexistují. Tedy...na papíře ano.

Peripetie kolem rychlodráhy trvají léta, mění se trasy, mění se způsob její výstavby, mění se kdeco. Dotčené městské části se dohadují, vyjadřují se občanská sdružení i ekologické spolky, kdekdo se stává odborníkem na problematiku rychlodráhy, která ve skutečnosti rychlou dráhou ani omylem není, vymýšlejí se zákazy a omezení tu vjezdu aut do centra, tu nákupu SUV... jenom jedno se prostě nedělá. Totiž samotná výstavba.

Je tristní, že téměř třicet let svobodné doby, kdy člověk čekal, že prospěšné věci půjdou „tak nějak samy“, nemáme slušné spojení na letiště či kloudné spojení mezi dvěma tak blízkými městy jako je Praha a Kladno.

Je trapné, že z bazální otázky dopravní obslužnosti se stalo na léta politikum, vedoucí jedině k tomu, že se výstavba jakéhokoli! řešení posunula o mnoho let a několik miliard navíc, a debaty na toto téma místo věcnosti připomínaly chůzi mezi třaskavinou.

Dnešní postoj pražských radních, kteří téměř jakýkoli problém prezentují stylem: my nic, to všechno ti předtím, nijak nemaže fakt, že to byli jen tak mimochodem zelení, kteří stopli dohodu, vytvořenou po dlouhých protestech, sporech a vášnivých politických prohlášeních zejména Prahy 6 a Prahy 7, kdy konečně v roce 2007 rada hlavního města odsouhlasila výstavbu metra i rychlodráhy, kdy bylo možné čerpat dotace, eventuálně rychlodráhu stavět jako projekt s participací soukromého sektoru (čili šetřit obecní peníze), a kdy hlavně! bylo možné získat dva ekologické dopravní prostředky, jejichž trasa by sice vedla částečně podobným směrem, ale plnila by dvě různé funkce dopravní obslužnosti.

Namísto toho máme prodlouženou trasu áčka, která byla žádoucí, ale s odbočkou do Motola, což už tak žádoucí není (údajně prosadil tehdejší starosta Prahy 5 Jančík).

Rychlodráhu možná teprve budeme mít. Bude tak někdy za deset let (pokud nebudou komplikace s výkupy pozemků, a tak), bude o asi 8 miliard dražší (z původních 23 na 31 mld., a to pokud rovněž nenastanou komplikace) a automobilová doprava v Praze bude houstnout dál. O silničním a městském okruhu si totiž můžeme nechat leda tak zdát, ten současní radní už řešit nebudou. Nakonec tak budeme mít jak metro, tak rychlodráhu (pravda, trasy tentokrát odlišné budou), ale bude to stát mnohem víc financí, a budeme čekat mnohem delší dobu. A to se ještě neví, zda otázkou tunelu (který má vést pod Střešovicemi) neotevře a nebude chtít prosadit také Kladno, které už v tomto smyslu jisté náznaky zveřejnilo.

Zato příští rok před komunálními volbami se určitě dozvíme, jak nám to ti zdejší radní pěkně zařídili.

Autor: Nikola Ptáčková | sobota 17.6.2017 9:31 | karma článku: 10.60 | přečteno: 295x

Další články blogera

Nikola Ptáčková

Mnoho falešného povyku pro nic

ČEZ chce prodat, Czech Coal koupit. Uhelnou elektrárnu Počerady poblíž mosteckých uhelných dolů. Jednoduchý obchod, který se ovšem rozhodli ekologičtí aktivisté z Greenpeace a Hnutí Duha překazit. Proč?

25.4.2017 v 9:55 | Karma článku: 23.25 | Přečteno: 755 | Diskuse

Nikola Ptáčková

Energetické inženýrství Evropské komise růstu nepomůže

Evropská komise před několika dny přijala superbalíček ekologických opatření, která mají vést k výraznému zlepšení evropského životního prostoru. Materiál přináší několik zajímavých dílčích námětů, má ale zásadní vadu.

14.12.2016 v 8:00 | Karma článku: 34.69 | Přečteno: 1500 | Diskuse

Nikola Ptáčková

Greenpeace: Za všechno může Tykač

Vypadá to, že v Česku neexistuje palčivější ekologický problém, než je elektrárna Chvaletice. Ekologové se zde přivazují na komín, pořádají demonstrace a píší jeden odsuzující komentář za druhý.

30.10.2016 v 20:10 | Karma článku: 24.34 | Přečteno: 881 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Vladimír Šťastný

Spasí nás elektromobilita?

Přemisťování pomocí samohybů na elektřinu má v posledních létech politickou zelenou. Dokonce se čerstvě projevuje tzv. elektromobilní hujerismus. Mají ale elektromobily dostatečný prostor a všechny předpoklady pro své uplatnění?

24.9.2017 v 8:45 | Karma článku: 28.48 | Přečteno: 624 | Diskuse

Karel Schweitzer

Lež má krátké nohy, pane Rovenský

Asi k nikomu nemám tak zvláštní vztah jako k ekologickým aktivistům. Jsou mezi nimi totiž zajímaví lidé, kteří s nadšením bojují proti špinavostem, ale i podivní lidé, jejichž chování má blízko k manipulaci a účelové lži.

18.9.2017 v 10:53 | Karma článku: 29.58 | Přečteno: 1414 | Diskuse

Mirek Matyáš

To je on! Mého srdce šampion!

Malý elektromobil jsme do firmy zapůjčili poté, co jsme zjistili, že dojezd eGolfu je pro naše potřeby až až. Je menší, ale kupodivu nám vyhovuje lépe.

8.9.2017 v 8:53 | Karma článku: 8.92 | Přečteno: 454 | Diskuse

Ondra Kňava

Díky antioxidantům žena přišla o plíce

Zdrcující sílu antioxidantů poznala 39letá žena z Příbrami. Častá nachlazení a s tím spojená pracovní neschopnost, přiměly Jiřinu (39) k samostudiu.

7.9.2017 v 9:05 | Karma článku: 24.33 | Přečteno: 1919 | Diskuse

Mirek Matyáš

Straší, ale jede! - jaké je to s eGolfem?

Postřehy z dvouměsíční práce s eGolfem. Kam to šlo, tam elektromobilem. Kam to nešlo, tam spalovákem nebo vlakem. Bratislava elektromobilem, Praha elektromobilem, Ústí n/L elektromobilem, Maďarsko elektromobilem - a Ostrava vlakem.

6.9.2017 v 8:56 | Karma článku: 11.24 | Přečteno: 431 | Diskuse
Počet článků 35 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1278
Mým zájmem i studijním oborem byla a stále je krajinotvorba, krajinné inženýrství. Není mi lhostejná devastace volné krajiny, ani neurvalé a amatérské zásahy ať už státu či soukromníků, vedoucí k likvidaci mnohdy nenahraditelných přírodních lokalit. Vadí mi také zavírání očí, lži a demagogie, hlásání dobra ve jménu toho či onoho. Vadí mi nesvoboda ve všech směrech, a to i nesvoboda pramenící z opatření rádoby na ochranu přírody, která ale v důsledku vedou k totálnímu omezení lidských práv. Najdete mne také na Facebooku nebo Twitteru


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.